Bouwers laten steken vallen bij meerwerk

dinsdag, 15 januari 2013

Kopers van een nieuwbouwwoning zijn over het algemeen wel tevreden over de bouwkwaliteit van de nieuwe woning, maar de meningen over de klantgerichtheid van de aannemer zijn verdeeld. Een op de vijf kopers is namelijk ontevreden tot zeer ontstemd over de manier waarop de bouwer met hem omgaat. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 920 nieuwbouwkopers.

De ontevredenheid komt volgens VEH voor een belangrijk deel doordat nieuwbouwkopers vinden dat ze te weinig betrokken worden bij het bouwproces en nauwelijks de mogelijkheid krijgen om de vorderingen van hun woning te volgen. In sommige gevallen zijn bouwers ronduit slecht bereikbaar en krijgen kopers geen antwoord op hun vragen. Een derde van de nieuwbouwwoningen wordt later opgeleverd dan is afgesproken en vooral dan is slechte informatie en communicatie met de bouwer de oorzaak van de ontevredenheid.

Nog steeds laten bouwers steken vallen bij het zogeheten meerwerk; de extra's bij de bouw van de woning waarvoor de koper vaak fors betaalt.

Slechts de helft van de nieuwbouwkopers ontvangt voor het tekenen van het koopcontract een meerwerklijst met prijzen. Dat is opvallend omdat 17% van de kopers belangrijke zaken als deuren en muren wil verplaatsen of verwijderen, een aanpassing die veel beter tijdens de bouw kan worden gedaan. Nu laat bijna de helft van de ondervraagden dit meerwerk na de oplevering alsnog uitvoeren door een andere aannemer of een klusbedrijf. Vereniging Eigen Huis vindt het dan ook merkwaardig dat bouwers hier in de crisistijd niet alerter op zijn.


Door de crisis op de woningmarkt dalen de prijzen van nieuwbouwwoningen. Gemiddeld verlagen de projectbouwers de prijzen gedurende de verkoopperiode met 8% (26.000 euro). Drie op de tien kopers die vroeg in een nieuwbouwproject zijn gestapt, zien dan ook vaak met lede ogen aan hoe latere kopers minder betalen voor dezelfde woning.

Vereniging Eigen Huis benadrukt dat er genoeg bouwers zijn die hun werkwijze wel hebben aangepast om hun klant tevreden te stellen, en daarin zijn ze soms behoorlijk innovatief. De vereniging daagt bouwers van nieuwbouwwoningen dan ook uit om hun innovatie voor 1 maart te sturen naar duimstok@eigenhuis.nl.

De drie meest klantvriendelijke innovaties zullen worden voorgelegd aan de leden van Vereniging Eigen Huis, die vervolgens de winnaar aanwijzen. De winnende aannemer wordt een maand lang publicitair in het zonnetje gezet.

(bron: InFinance)

« Terug naar nieuwsoverzicht