Consument niet blij met beleggingshypotheek

zaterdag, 12 april 2008

Ruim 80 procent van de consumenten met een beleggingshypotheek zegt ontevreden te zijn nu zij een overzicht hebben ontvangen waaruit onder meer de in rekening gebrachte kosten blijken. Ruim 62 procent vindt die kosten tegenvallen. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis, mede-oprichter van de Stichting Verliespolis, die strijdt tegen de zogeheten ‘woekerpolissen'. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 95 procent van de respondenten het overzicht van zijn beleggingshypotheek heeft bekeken. Bijna de helft blijft na het lezen met onduidelijkheden zitten. Daarnaast begrijpt één op de vijf er weinig tot niets van. Het Verbond van Verzekeraars gaat de resultaten nader bestuderen.

Verzekeraars zijn vanaf 1 januari verplicht hun klanten jaarlijks een overzicht te geven over de opgebouwde waarde, de inlegde premie en de kosten van de beleggingsverzekering. Dat is een direct gevolg van het advies van de Commissie transparantie beleggingsverzekeringen (De Ruiter) om de gebrekkige inzichtelijkheid van beleggingsverzekeringen te verbeteren. Verzekeraars hebben onderling afgesproken hun klanten voor 1 april te informeren.

Het Verbond van Verzekeraars reageert in een statement dat de onderzoeksresultaten nader bestudeerd gaan worden. Het Verbond heeft wel de indruk dat in het onderzoek de effecten van het tegenvallend beursklimaat niet zijn meegenomen. 'Dat heeft natuurlijk wel invloed op het vertrouwen van een consument. In de onderzochte periode is de beurs gedaald, wat een behoorlijke impact heeft gehad.'

(bron: InFinance)

Omdat wij belegrekeningen zonder provisie kunnen bieden, hebben onze klanten altijd de laagste kosten gehad. Meer weten? Neem contact met ons op.

« Terug naar nieuwsoverzicht